1. mars 2016

På fire hjul i outback

Å dra på skikkelig "road-trip" i Australia er en drøm for mange. Jeg har ikke tenkt å skrive så veldig mye om selve turen her, men heller gi noen gode råd om hvordan du rett og slett kan gjennomføre den på en trygg og sikker måte. Og det beste rådet jeg kan gi først: Ikke gap over for mye. 
Grov reiserute: Sydney-Melbourne-Kangaroo Island-Port Augusta-Coober Pedy-Flinders Ranges-Broken Hill-Casino-Surfers Paradise-Sydney - ca tre uker.
 Vi startet i Sydney en tidlig januarmorgen. På forhånd hadde vi leid en campervan fra Wicked Campers, Dels fordi de har noen veldig gøyale biler (med grafitti-dekor), dels fordi de er relativt rimelige og dels fordi... ja... jeg fikk selskapet anbefalt. Men jeg skal understreke at dette er en måte å reise på som blir lagt merke til. Standarden på bilen er veldig enkel. Det finnes for eksempel Jucy Rentals som har langt mer moderne og noe mer diskrete (selv om mange av dem er spygrønne) biler. Men prisen er selvsagt langt høyere.
Man blir lagt merke til i en bil fra Wicked - husk å hilse på andre med lignende biler da....
 Det gikk fort nok opp for oss at det å kjøre i Australia tar tid. Det er laaaaaaange avstander og man må nesten ta hyppige pauser, særlig når man kjører i outback.Når det gjelder valg av bil. Tenk på et par ting:
- Du skal bo i bilen. Velg litt ekstra plass (de sier at det er plass til fem, men det er egentlig bare plass til tre.
- Sørg for at bilen har godt utstyrt kjøkken. Minst én kokeplate. En vask, kasseroller, panner etc. Men engangsbestikk og fat er greit å bruke for å slippe alt for mye oppvask.
- Vær sikker på at bilen har ubegrenset antall kilometer per dag eller per tur. Du aner ikke hvor fort kilometerne løper.
- Kjøp alltid den beste forsikringen. Det er stor fare for å treffe dyr etc i outback.
- Sjekk oljen minst annenhver dag, i hvert fall før du kjører igjen etter en lang etappe.
En Koalabjørn i et sjeldent våkent øyeblikk på Kangaroo-Island
 Allerede første dagen forsto vi at den opprinnelige reiseruten måtte gjøres om på. Det er morsomt å se og oppleve litt under vei også. Ikke bare sitte i bilen. Vi kjørte sørover, med Melbourne som første store delmål. Det tok oss tre dager med litt stopp underveis (selv om vi kunne kjørt motorveien på én dag). Neste delmål var Kangaroo Island. Her burde vi nok bestilt fergebillett på forhånd, men var heldige og fikk plass på båten. Inkludert i den noe stive prisen var også én natt på campingplass. Når det gjelder å stoppe for natten, så er det relativt enkelt. De fleste rasteplasser (med unntak av i og nære storbyer og i nasjonalparker) er det helt fint å stanse på. I teorien kan man nesten stanse for natten hvor som helst (men et sted med toalettfasiliteter er jo den reneste luksus).
Coober Pedy er et must. Denne byen hvor opaler utvinnes ligger nesten bare under bakken. Nesten.
 Matvarer og ikke minst vann er det viktig å ha mer enn nok av. Du vet aldri hvor lang tid det kan bli å vente hvis bilen bryter sammen. Store tilitersdunker med vann får man kjøpt på de fleste supermarkeder. Er du av den veldig ettertenksomme og planleggende sorten tar du med en liten flaske olje og en liten kanne drivstoff også. De fleste campervaner har god lagringsplass. Av andre ting som er greit å få med:
- Cordial (fruktkonsentrat, som er en fin erstatning for juice eller brus når du går lei av vann)
- Long life milk (melk som kan oppbevares i opp til et år. Men når du åpner kartongen må den drikkes i løpet av noen dager - perfekt når man hamstrer for en lang tur)
- Brød, smør, syltetøy, peanøttsmør, frokostblanding, ris, pasta, frukt - alt som har relativt lang holdbarhet og ikke må lagres kaldt.
- Bruk kjølebagen til, grønsaker, kjøtt og kjøttprodukter samt drikke som må holdes kald.
Man får kjøpt kjøleelementer på de fleste bensinstasjoner, og faktisk byttet dem inn i kalde på en annen bensinstasjon. Alternativt kan man bruke isbiter. Men de vil smelte og kan ødelegge innholdet. Rens uansett kjøpebagen annenhver dag.
- Husk også oppvaskmiddel (såpe), svamper (til oppvask) tørkerull og toalettpapir.
Coober Pedy. Ikke alt ligger under bakken.
Etter Kanaroo Island gikk turen videre i retning av det skikkelige "outback" (Etter Port Augusta): Her er det er par ting man skal passe ekstra godt på.
- Avstanden mellom bensinstasjoner er lang. Tank hver gang du passerer en (ikke tenkt at "halv tank holder nok til neste" - det gjør ikke nødvendigvis det).
- Mobildekningen blir bedre år for år, men er fortsatt ustabil og ikke-eksisterende noen steder. Hvis bilen bryter sammen, stopp først og fremst trailere eller busser, da de som regel er utstyrt med satellittelefon, for å be om hjelp - men de fleste som ser en bil med problemer vil stoppe. Det bør du også gjøre.
- Veiene er laaaaange. Det gjør dem selvsagt oversiktlige. Men også lett å bli ukonsentrert.
- Dyr, særlig kenguruer, er nesten vanlig å se i veikanten og hoppende over veien. Å treffe på en storvoksen kenguru kan bli veldig vondt. Mest for bilen, men også hvis dyret er levende og sparker inn gjennom vinduet, for eksempel.
- Avslutt kjøringen før det blir mørkt. Dyr er mest aktive i skumringen og om natten, faren for å treffe noe er størst, og det er ikke sikkert forsikringen din dekker påkjørsler om natten.
- Nord for Dingo Fence (verdens lengste gjerde på 2500 km) finnes både ville kameler og dingoer (ville hunder). Førstnevnte er du heldig hvis du ser. Sistnevnte er slett ikke uvanlig. Ikke la ting stå ute om natten, da kommer dingoene og tar det.
- Å kjøre på grusveier er ikke bare vanskelig, det er også ganske farlig. Men det er en helt egen opplevelse. Ikke gjør det med en campervan, du bør ha en 4WD... (tro meg, det kan riste noe helt forjævlig)
Venn deg til en utsikt som denne.
Etter Coober Pedy og en rundtur i området der, kjørte vi via Flinders Ranger nasjonalpark for å kikke litt på de mange morsomme dyrene der (kenguruer, emuer, salamandre, geiter...) og fortsatte gjennom Broken Hill og helt ut til kysten og til Surfers Paradise, hvor det er kilometervis med deilig sandstrand (men det finnes mange minst like fine steder langs østkysten. Uansett om man er to eller flere er det greit å ha noen grunnregler:
- Rydd opp alt etter dere uansett. Australske villmarken er skjør. Samle alt søppel i poser og kast det i containere på rasteplasser eller lignende.
- Respekter kravet om å kaste frukt og grønt hvis dere passerer statsgrenser der dette er et krav (det står tydelig langs veien)
- Hold orden i bilen. Rydd og vask kjøkkenet etter bruk (tro meg, å måtte starte med å vaske et skittent kjøkken etter en lang kjøretur er ikke gøyalt).
- Respekter camping-forbudt-skilt. Alle andre steder er det lov (nesten).
- Å ta inn på en campingplass kan være greit av og til. For de billigste plassene (uten strøm) koster det 10-15 AUD (60-90 kroner) og selv om det er kveld er det lov å kjøre inn og finne en plass og betale dagen etter. Her finner man både dusj og toalett. Og for litt ekstra i pris, kan man få strøm til å lade telefoner, nettbrett, etc.
- Ha med et par "powerbanks" for å lade feks telefonen, så du kan ta bilder eller gi livstegn hjem.
- Ha god kroppshygiene. Dere bor tett. Å få en dusj regelmessig er ikke bare deilig, det er også viktig for å unngå å bli syke av hverandre. Bruk våtservietter el.l for etapper uten slike fasiliteter.
- Respekter områder som er viktige for urbefolkningen og ta ikke bilde av dem uten å ha tillatelse.
Ja, du kommer til å se kenguruer. Bare prøv å unngå å kjøre på en...
Er det farlig? Njei. Ikke hvis man tar forholdsregler og har med rikelig med vann, proviant og godt humør. I outback er det lite trafikk, men pass på hverandre så man ikke sovner bak rattet og bytt på å kjøre hyppig. Den største faren er å treffe dyr... Jeg vil heller ikke anbefale noen å dra alene. Ikke bare mister du én eller flere som kan kjøre, så dere kan bytte på. Men faren for å kjede seg langs veien blir mye, mye større.

Det er imidlertid ganske dyrt å dra på en slik tur. Bensin ligger normalt på 7-8 NOK per liter (enda mer i outback). Og prisnivået er generelt høyt i Australia hva gjelder matvarer, drikke og ikke minst alkohol.

Planlegg etappene kvelden i forveien. Ikke gap over for mye. 200-300 km er passende hvis man vil oppleve mer enn bare innsiden av bilen. Lukk dører og vinduer om natten (ha eventuelt et lite vindu på gløtt) for å unngå å få besøk av nysgjerrige dyr. Og forlat ingenting ute om natten. Men først og fremst, nyt turen. Dette er et eventyr for livet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar