15. februar 2016

Tog i India

Å reise med tog i India er en aldri så liten prøvelse. Togene er generelt ganske trege, og opplevelsen av turen har veldig mye med hvilken klasse du velger å reise i. Og mye avhenger av hvilken strekning du har tenkt deg. De aller fleste togene har såkalte "sleeper-class". Det er enkelt og greit togvogner med senger. Og det virker som om indere flest foretrekker å bli befordret liggende.

Den "vanlige" SL (Sleeper Class) er langt under en togstandard vi er vant til i det meste av Europa. De fleste kupeer består av køyer, tre i høyden, slik at man totalt har plass til seks reisende i hver kupé. På motsatt side er det en seksjon med to køyer, men man kan ikke reservere plass her. Dette er klassen det er flest plasser i, og måten flest indere reiser. Det er åpne vinduer med kun et gitter foran. Kun ureservert 2S, som har lavere standard. Her kan det rett og slett kun være ståplasser. Så finnes det bedre "sleeping class" standarder. Jeg vil glatt anbefale de med Aircondition. Nei. Utsikten er ikke like bra (vinduene er ofte skitne), men du slipper å være prisgitt været og temperaturen utenfor.

Men for litt ekstra finnes det også luksus...
Business Class på Shatabdi Express Agra-Delhi
 En ting jeg lærte etter å ha havnet på en ureservert benk mellom Mumbai og Pune lærte jeg meg kunsten å si "best possible" når mannen eller damen i billettluken spurte om klasse. Det gikk tålelig bra resten av reisen. Men da jeg skulle tilbake fra Agra til Dehli etter å ha besøkt Taj Mahal betydde plutselig "best possible" en såkalt "business class" eller "Executive Chair Class". Klassen finnes bare på noen tog, gjerne mellom de store byene, og gjerne strekninger som frekventeres av forretningsreisende. Prisen var drøye 1000 Rupees, altså drøye 150 kroner. Dette var på Shatabdi Express, og er tog som kjører på dagtid. Altså ingen senger, bare sitteplasser. Og jeg må vedgå at jeg synes det er langt bedre.
Middagsservering med brød, ris, saus og noe grønnsakgreier. Lett sterkt. OK pluss.
Ganske umiddelbart etter avgang var det middagsservering. Det visste jeg forsåvidt. Da jeg bestilte hadde nemlig mannen som solgte billetten spurt om jeg ville ha "veg" eller non-veg" (altså vegetar eller kjøtt (kylling)). Jeg mente jeg hadde poengtert "non-veg", men det var ikke spor av kjøtt her. Gjorde ingenting. Og jeg klaget heller ikke.
Is til dessert. Fikk dobbelt opp til og med
 Det var nesten som å reise fremst i et fly. Her var det full oppvartning hele veien. Det var alkoholfri drikke og selvsagt is til dessert. Den hyggelige servitøren/konduktøren ga meg til overmål en ekstra is. Ikke at jeg trengte det etter den kraftige middagen, men shit au... Togturen gikk fryktelig fort. Og det er faktisk på strekningen Agra-Dehli at toget kjører raskest - raskest i hele India (kommer faktisk opp i 155 km/t).
God plass ombord
Det var ikke så mange folk på toget denne kvelden, så jeg hadde en dobbelplass helt for meg selv, og det var behagelig. Dog var det god plass mellom de to setene, så selv med en sidemann, hadde vi behold intimsonen for oss selv. Absolutt å anbefale. Dessverre finnes ikke dette på alle tog, så man må være heldig...  (Men togene kjører blant annet strekningene Delhi-Agra, Delhi-Jaipur og Mumbai-Goa (og 22 andre strekninger sjeldnere frekventert av turister).

For en bedre oversikt over togklassene i india, anbefaler jeg den geniale "Seat 61" A beginners guide to train travel in India

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar